Wednesday, July 21, 2010

A Journery To An End (Ep 1) - Menyertai Rejimen Wisma FAM

"Hello..are you sure that they will accept me to join you? I've been so vocal against them. I'm afraid that I'm not welcome to be part of your team". Itulah antara barisan ayat yang masih aku ingat ketika berbicara dengan sahabatku Mohd Azraai Khor Abdullah ketika tawaran untuk menyertai barisan kejurulatihan skuad Harimau Muda A disuarakan. Aku seperti tidak percaya bahawa aku bakal menjejaki pusat pentadbiran bolasepak negara di Kelana Jaya kerana tidak pernah aku impikan betapa aku bakal menjadi jurulatih sebuah pasukan kebangsaan. Apapun itulah realitinya - betapa keyakinan dan kepercayaan yang diberikan oleh seorang jurulatih ternama yang telah berjaya membimbing pasukan Kedah untuk menjuarai "double treble" dalam kancah pertandingan bolasepak di Malaysia.
Setelah berbincang dengan pembantuku yang setia di Universiti Utara Malaysia (UUM), Izham Mustaffa, dan merujuk kepada boss ku, Tuan Haji Shafferi Rejab, di Pusat Sukan UUM, maka aku bertekad untuk menyahut cabaran demi negara. Hatiku berat bercampur sayu untuk meninggalkan kampus UUM di Sintok, Kedah kerana telah berasa cukup selesa dengan kehidupan bersama warga universiti yang telah aku corakkan masa depan bolasepak mereka. Apapun demi negara, ku gagahkan juga bergerak menuju Kelana Jaya sekalipun menyedari pelbagai cabaran yang bakal aku harungi. Maka pada tanggal 14 Disember 2009, aku mula menjejakkan kaki ke Wisma FAM dan diperkenalkan kepada jurulatih penjaga gol, saudara Mohana Sundram Packirisamy dan 'anak-anak harimau' dalam satu sesi latihan. Kagum dengan kelibat mereka dengan skil dan teknik permainan yang tinggi, aku terfikir sejenak, alangkah bertuahnya aku kerana dapat membimbing dan melatih anak-anak muda negara yang berkualiti tinggi ini dalam usaha mempertahankan pingat emas Sukan SEA di Indonesia nanti. Apakah tugas yang bakal aku galas ini mampu memberi pulangan sepertimana yang diharapkan oleh segenap lapisan peminat setia dan penyokong bolasepak negara?
Tanggal 18 Disember 2009, aku menurunkan tandatanganku secara rasmi di atas 8 helaian kertas yang mengesahkan aku sebagai anggota kejurulatihan pasukan bolasepak B21 Malaysia atau lebih dikenali sebagai Harimau Muda A sehingga 13 Disember 2011.
bersambung di Episod seterusnya.....

4 comments:

Unknown said...

congratz...

SangKunang said...

cepat sambung cerita coach man...

ramai orang nak tau cerita sebenar yg berlaku di bumi balkan sana...

-muhammad syafiq, Sangkunang

andi m'jie said...

salam. coach man, saya pun tertanya-tanya sebab kenapa jadi macam tu. masih menunggu coach man datang di kundasang :)

Zarpeno said...

i'm waiting bang man