Friday, July 16, 2010

Watak Utama Di Sebalik Kontroversi Menyepi?

Laporan akhbar 2-3 hari ini banyak berkisar tentang isu jurulatih Harimau Muda A yang "ditamatkan tugas" dan "meletak jawatan". Isu ini dikaitkan dengan pertelingkahan dan perselisihan faham di antara jurulatih pasukan B21 negara. Laporan media menggambarkan seolah-olah ketiga-tiga jurulatih tidak sehaluan dalam menjalankan tugas masing-masing. Namun hakikatnya yang sebenar tidak digambarkan langsung apabila watak utama di sebalik segala kemelut yang melanda tidak ditonjolkan. Kakibola ingin menjelaskan betapa aku tidak terlibat langsung dalam kemelut perselisihan faham yang melanda pasukan Harimau Muda A semasa di Slovakia. Sebaliknya kakibola hanya menjadi mangsa keadaan akibat rasa tidak puas hati individu yang sememangnya tidak wajar berada dalam satu pasukan yang sedang berusaha melakar sebuah kejayaan.
Kalau tidak kerana kebijaksanaan pelakon utama yang menyediakan skrip sendiri untuk diuar-uarkan di Wisma FAM dalam menjatuhkan orang lain demi menyelamatkan diri sendiri, apa yang sedang melanda barisan kejurulatihan dan juga pasukan Harimau Muda tidak akan sampai ke tahap ini. Setakat ini hanya dua watak sahaja yang ditonjolkan dan digembar-gemburkan oleh media seolah-olah inilah individu yang meranapkan harapan pencinta bolasepak Malaysia, sedangkan yang melakar segala angkara, menyembunyi dan menyepikan diri, ketawa berdekah-dekah di sebalik tabir tanda berpuas hati yang amat sangat. "Alang-alang aku disingkirkan, baik diseret sama mereka berdua". Lebih malang, perkara ini dilakukan ketika kakibola sedang bercuti, meluangkan masa bersama keluarga.
Kakibola tidak berhasrat untuk membabitkan 0rang lain di sini cuba sekadar ingin menjelaskan betapa kakibola tidak terlibat dalam episod pertelingkahan ini dan ingin membersihkan segala tanggapan negatif. Kakibola sebaliknya berperanan sebagai orang tengah yang cuba meredakan keadaan demi menjaga keharmonian pasukan serta untuk menjaga nama baik bolasepak negara. Saksi kepada semua keadaan ini adalah "anak-anak harimau", 2 chef yang bertugas serta Allah swt. Namun agak malang di atas segala bantuan yang dihulurkan, ini balasan yang dipulangkan. Apapun kakibola redha dengan segala ketentuan dan mengakui setiap yang berlaku itu Allah janjikan hikmah disebaliknya. Kakibola mengharapkan dengan penjelasan ini, akan membersihkan aku dari penglibatan dalam apa juga keadaan serta memberi ruang agar para pemerhati mampu membuat tafsiran dan penilaian sendiri.
Kepada individu yang mendokong watak utama di sebalik kemelut ini, kakibola ucapkan jutaan terima kasih di atas segala "jasa baik" yang dihulurkan dan menjadi seorang kawan yang "setia" di sepanjang 6 bulan menggalas tugas sebagai jurulatih. Wallahu'alam.

1 comment:

Zarpeno said...

takpa bang man.tara tu dah la depa bang man.