Wednesday, July 7, 2010

A Journey To An End

Kakibola amat gembira bercampur ghairah apabila dimaklumkan bahawa pasukan bolasepak B21 negara (Harimau Muda A) bakal menyertai Liga 1 Slovakia. Peluang pendedahan seumpama ini amat dinanti-nantikan apatah lagi selepas pasukan remaja negara dinafikan penyertaan mereka dalam Liga M. Maka berangkatlah seluruh gerombolan wira muda negara berserta 3 jurulatih ke Slovakia pada tanggal 20 Februari 2010.
Setibanya pasukan di Slovakia, kakibola dan anggota pasukan ditempatkan di Hotel Vion yang terletak di daerah Zlate Moravce yang juga merupakan pengkalan kepada Vion FC. Ketibaan pasukan disambut dengan cuaca sejuk (penghujung musim salji di Eropah). Persiapan berjalan seperti biasa cuma faktor kesuntukan masa bagi menyesuaikan diri dengan cuaca dan persekitaran adalah halangan utama menjelang perlawanan pertama. 4 perlawanan dilalui dan keputusan tidak begitu memberangsangkan. Namun itu bukanlah kayu ukuran prestasi pasukan kerana TUJUAN UTAMA ialah untuk mendedahkan para pemain dan menimba sebanyak mungkin pengalaman di peringkat antarabangsa. Selepas 4 perlawanan, Ladislav Totkovic (bekas jurulatih beberapa kelab di Slovakia) dilantik sebagai Penasihat Teknikal bagi menasihati barisan kejurulatihan tentang aspek kekuatan dan kelemahan pasukan pasukan yang bakal dihadapi nanti.
Hari demi hari berlalu dengan saban waktu ada sahaja topik bolasepak semasa (tempatan mahupun antarabangsa) yang diperdebatkan. Namun tidak pernah walau sedetik, kakibola menyangkakan perbincangan umum di meja makan bakal menjadi racun pemusnah. Bahan bualan umum yang dijadikan senjata makan tuan akibat dituduh menghina, melacurkan keburukan bolasepak negara, menuduh dan pelbagai yang negatif. Angkara manusia durjana mana dan jenis apakah yang sanggup membunuh 'kawan' dengan tohmahan sedemikan keji? Perbalahan di antara dua individu yang turut menyeret orang lain ke dalam kemelut yang tiada langsung kena mengena dalam hal ini. Allah, para pemain dan 2 chefs menjadi saksi terhadap segala kemelut, kepayahan dan kesulitan yang kakibola alami dalam memelihara keharmonian pasukan dari menjadi lebih buruk. Namun malang sekali apabila bantuan dan sokongan yang diberikan, lebur demi menutup kehinaan diri.
Maka tanggal 31 Mei, pulanglah anak-anak harimau ke tanahair dengan harapan untuk meneruskan program latihan. Namun tidak disangka, penghijrahan sementara ke bumi asing (Slovakia) merupakan penamat kepada sebuah pengembaraan yang baru bermula. Kini masanya kakibola kembali mencongak masa depan bagi menyambung satu perjalanan yang masih jauh. Titik noktah semakin hampir dan kini cuma menunggu saat penghakiman dimeterai. Wallahu'alam.

No comments: