Adakah dengan kembalinya tajaan dari syarikat rokok bakal menyelesaikan masalah kewangan yang dihadapi oleh bolasepak negara dan persatuan bolasepak negeri? Inilah keluhan dan cadangan yang bakal disuarakan oleh Ahli Majlis Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Datuk Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar kepada kerajaan.
Sebelum ini, FAM pernah mendapat tajaan dari syarikat pembuat rokok terkemuka Dunhill dengan jumlah tajaan bernilai RM40 juta setahun berbanding tajaan sekarang oleh TM yang hanya sebanyak RM10 juta. Dalam tajaan sebelum ini, PBN pernah menikmati subsidi dari FAM yang bernilai RM2 juta setahun. Malangnya selepas perjanjian yang ditandatangani kerajaan Malaysia dengan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada tahun 2003 mengakibatkan syarikat tembakau membatalkan tajaan ke atas sebarang aktiviti sukan di negara ini. Di Indonesia, syarikat pembuat rokok Djarum masih lagi mengekalkan tajaan mereka dalam Liga Indonesia.
Dalam konteks ini, kakibola merasakan tidak salah untuk membenarkan syarikat rokok untuk kembali menaja sukan bolasepak negara kerana ia mungkin menjadi satu tanggungjawab sosial mereka setelah menjahanamkan jutaan rakyat Malaysia dengan ketagihan rokok, apa salahnya jika ia kembali berbakti melalui tajaan untuk menggalakkan rakyat Malaysia hidup sihat melalui sukan yang amat popular. Lagipun, pengharaman tajaan rokok tidak langsung menjejaskan aktiviti mereka untuk terus meningkatkan jualan rokok di negara kita. Kerajaan Malaysia tetap menikmati hasil cukai yang amat lumayan dari penjualan rokok dan di sebalik usaha kerajaan menakut-nakutkan rakyat Malaysia dengan tabiat merokok, aktiviti jualan tetap laris dan semakin meningkat. Wallahu'alam.