Saturday, November 21, 2009

Gol Perancis - Pengadil Buta?

Apabila kakibola melihat ulangtayang gol yang dijaringkan oleh William Gallas hasil hantaran yang dilakukan oleh Thiery Henry dalam perlawanan di antara Perancis dan Ireland bagi kelayakan ke Piala Dunia 2010, kakibola terfikirkan apakah pengadil memang tidak nampak insiden bola yang terkena tangan Henry sebelum dihantar kepada Gallas untuk gol kemenangan Perancis? Atau apakah pengadil tidak berada di posisi yang membolehkan beliau melihat insiden tersebut? Ekoran daripada insiden itu, timbul pelbagai gesaan agar satu tindakan drastik diambil bagi memperbaiki situasi ini di mana pengadil dapat dibantu untuk mengesan sesuatu insiden dalam membuat sesuatu keputusan dengan lebih tepat. Namun begitu, hajat Ireland untuk mengadakan perlawanan semula telah ditolak oleh Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA). Perlu difahami bahawa peraturan am bolasepak dengan jelas menyebut bahawa sebarang keputusan pengadil yang dibuat di atas padang tidak boleh dipertikaikan dan keputusannya adalah muktamad.
Kakibola masih teringatkan percubaan FIFA memperkenalkan penggunaan 2 pengadil pada tahun 1999 di mana Liga Malaysia menjadi salah satu liga dari seluruh dunia yang digunakan bagi menguji keberkesanan cadangan tersebut. Secara logiknya dan secara peribadi, pendekatan tersebut amat positif memandangkan penggunaan 2 pengadil akan mengurangkan tekanan fizikal ke atas pengadil. Setidaknya dengan menggunakan 2 pengadil, mereka akan dapat mengurangkan pergerakan fizikal dan mengurangkan kepenatan dan secara tidak langsung keputusan mereka akan lebih baik apabila mereka berada dalam kondisi yang stabil. Mungkin masanya FIFA mengkaji semula kaedah menggunakan 2 pengadil untuk digunapakai selain daripada penggunaan gajet komunikasi sepertimana yang dapat dilihat dalam Liga Premier Inggeris (EPL). Atau mungkin FIFA dapat menguji keberkesanan penggunaan 2 lagi pembantu pengadil daripada 2 yang sedia ada sekarang supaya apa yang berlaku dalam perlawanan di antara Perancis dan Ireland dan insiden "Hand of Theiry Henry" dan "Hand of God" milik Diego Maradona tidak berulang? Wallahualam.

2 comments:

.Gory. said...

pada aku, bukan ref buta, sebab linesman berada betul betul seberang Henry tanpa ada halangan. Seeding oleh Fifa dan Paris dan Platini menyebabkan ref menjadi tertekan untuk membatalkan gol tu. Kalau Ireland yang skor gol macam itu, dah sah sah batal.

KakiBola said...

alien.glory..the moral of the topic is to add more field officials so that perkara macam tu tak berulang lagi.