Saturday, November 21, 2009

Liga Malaysia - Gaji oh Gaji .....

Akhbar hari ini melaporkan tentang permasalahan yang dikemukakan oleh beberapa jurulatih dan pemain kepada Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) tentang tunggakan gaji oleh pasukan-pasukan yang beraksi dalam Liga Malaysia. Apa nak jadi ni? Bila agaknya masalah ini akan berakhir? Ooopssss...berakhir? No no no....
Masalah ni takkan berakhir selagi pendekatan yang ada sekarang ini tidak diubah. Hampir keseluruhan pasukan yang bersaing dalam Liga Malaysia adalah berstatus kebajikan. Apatah lagi dengan kemelut politik yang sedang melanda sebahagian besar negeri-negeri, masalah kewangan akan kekal menjadi topik utama. Lihat saja di utara, Persatuan Bolasepak Perlis (PFA) yang masih diterajui oleh YB Dato Seri Shahidan Kassim yang bukan lagi menjadi Menteri Besarnya, tidak mendapat sokongan dan bantuan kewangan dari kerajaan negeri. Perak apa kurangnya? YB Dato Seri Nizar Jamaluddin yang menerajui kepimpinan bolasepak Perak juga tidak mendapat sokongan dan bantuan kewangan dari kerajaan negeri yang dipimpin oleh YAB Dato Dr Zambry Abdul Kadir. Apa bezanya Pahang, Melaka, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur?
Selagi tiada inisiatif untuk mengkorporatkan persatuan bolasepak negeri maka selagi itulah bolasepak Malaysia tidak akan lekang dengan permasalahan gaji dan kewangan. Apabila untung rugi tidak dipedulikan dalam era bolasepak profesional negara, selagi itulah individu-individu yang melibatkan diri dalam industri bolasepak negara akan menjadi mangsa kepada sikap tidak berperikemanusiaan persatuan-persatuan bolasepak yang tidak bertanggungjawab. Masa untuk persatuan bolasepak diterajui dan diurus tadbir oleh golongan profesional dan korporat.
Sudah tiba masanya status persatuan bolasepak negeri diubah dari terus menerus menjadi badan kebajikan yang hanya menanti sumbangan dari kerajaan kepada sebuah institusi yang aktif dalam mengumpul dana sendiri melalui pelbagai cabang komersial yang sedia ada bagi menampung sumber kewangan mereka. Wallahualam.

No comments: