Saturday, January 22, 2011

Akhirnya Ikatan Terlerai

Tanggal 4 Januari 2011, kakibola dipanggil untuk bertemu dengan Setiausaha Agung FAM, Dato' Azzuddin Ahmad di pejabatnya di Aras 3, Wisma FAM. Pertemuan tersebut menjurus kepada keputusan mesyuarat Majlis Eksekutif FAM yang telah bersidang pada hari Ahad, 2 Januari 2011 yang turut membincangkan masalah yang dihadapi kakibola bersama rakan seperjuangan, saudara Mohd Azraai Khor Abdullah. Tatkala masuk ke pejabat beliau dengan ditemani oleh Ketua Jabatan Pentadbiran dan Sumber Manusia, Puan Salomi Shaari, beliau memaklumkan bahawa Majlis Eksekutif telah bersetuju memenuhi tuntutan yang diletakkan oleh kakibola sebagai syarat untuk mengemukakan surat perletakan jawatan, ekoran krisis yang melanda barisan kejurulatihan pasukan Harimau Muda A, sekembalinya dari latihan pendedahan di Slovakia. Kalimah pertama yang dapat dilafazkan ketika menerima perkhabaran tersebut hanyalah ALHAMDULILLAH. Walau apapun alasan di atas kelewatan keputusan ini dicapai, kakibola sudah tidak berminat untuk mendengarnya melainkan ingin segera dilepaskan untuk memulakan perjalanan karier yang baru sekalipun hajat untuk mendapatkan majikan baru dalam kancah persaingan bolasepak Malaysia sudah tertutup. Lanjutan dari itu, tepat jam 12.00 tengahari pada hari Jumaat, 7 Januari 2011, kakibola menerima surat rasmi melalui saudara Mohd Azraai Khor Abdullah tentang keputusan FAM untuk mememuhi tuntutan sekaligus melepaskan kakibola dari jawatan Penolong Jurulatih Pasukan Harimau Muda A.
Derita dan penyiksaan yang dilalui di sepanjang tempoh tersebut bukanlah satu situasi yang mudah setelah saban hari 'terpenjara' tanpa tugas di bilik pejabat yang sejuknya tidak, panasnya tidak. Duduk berdepan laptop sambil melayari facebook telah menjadi rutin harian sehinggalah kad perakam waktu diketik untuk pulang pada jam 5.30petang. Situasi menjadi lebih tidak selesa tatkala jurulatih kebangsaan, K.Rajagobal dan pembantunya, Tan Cheng Hoe sibuk menguruskan persiapan pasukan untuk menyertai latihan pendedahan di luar negara dan Sukan Asia serta Piala Suzuki AFF. Sesungguhnya ujud perasaan cemburu pada mereka kerana mempunyai tugasan untuk berjuang bersama pasukan di pelbagai pertandingan. Apapun kakibola redha dengan apa yang dihadapi dan dilalui.
Melalui nukilan ini, kakibola ingin merakamkan ucapan ribuan terima kasih kepada YBhg Tan Sri Annuar Musa yang telah banyak membantu dalam mendengar keluhan dan rintihan tanpa jemu. Juga tidak lupa penghargaan kakibola kepada DYTM Tengku Abdullah Sultan Haji Ahmad Shah yang telah sudi membawa perkara ini untuk dibincangkan dan diputuskan di dalam Majlis Eksekutif FAM. Ucapan terima kasih ini kakibola turut panjangkan kepada saudara Hafizal Hamad, Muhamad Rizal Hashim dan Dato' Dell Akhbar Khan yang tidak pernah putus bertanya khabar sambil cuba membantu merungkai misteri kelewatan masalah ini sehingga menemui titik noktahnya. Tanpa mengabaikan sokongan moral yang diberikan oleh rakan-rakan dan teman-teman di facebook, kakibola ucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan jutaan terima kasih buat semua. Apapun pengalaman yang dilalui di sepanjang tempoh tersebut, kakibola masih menerimanya dari sudut yang positif sebagai sebahagian daripada asam garam dan liku-liku kehidupan seorang hamba Allah bergelar Penolong Jurulatih sebuah pasukan remaja kebangsaan. Terima kasih kepada YBhg Dato' Azzuddin Ahmad dan seluruh warga kerja FAM di atas pengalaman singkat ini.
Di sebalik gembira dengan keputusan ini, sudah tentu kakibola masih perlu berkongsi kesedihan dan simpati dengan 'boss' dan rakan karib, saudara Mohd Azraai Khor Abdullah yang belum dapat merungkai permasalahannya. Apapun, kakibola mendoakan agar beliau diberi kekuatan dan dipermudahkan oleh Allah segala urusannya. Buat anak-anak harimau, teruslah mengaum demi melonjak dan memartabatkan bolasepak negara di pentas antarabangsa. Wallahu'alam.
TANAH TUMPAHNYA DARAHKU....!

1 comment:

rizal hashim said...

Semoga Kakibola tidak jemu-jemu belajar dan berkongsi! selamat maju jaya diucapkan kepada coach!