Tuesday, March 30, 2010

Langkah Yang Hampir Tapi Berliku

Pertama sekali salam buat semua yang sentiasa mengikuti nukilanku yang tidak seberapa melalui blog ringkas ini. Setelah sekian lama menyepikan diri dari menukilkan coretan-coretan nakal di sini, kini aku kembali. Kakibola lupa akan kata laluan di blog ini akibat daripada pertukaran kata laluan setelah blog ini dicerobohi.
Tanggal 16 Disember 2009 kakibola memulakan tugas di pejabat pentadbiran bolasepak negara di Kelana Jaya. Setelah dipelawa oleh sahabat karib yang juga mentorku, akhirnya kakibola menjadi sebahagian daripada warga Wisma FAM di Aras 1. Terasa teruja untuk menjadi jurulatih kepada sebuah pasukan kebangsaan yang memiliki ramai anak-anak muda yang berpotensi dan berkaliber untuk mengibarkan bendera negara di puncak tertinggi, insyaAllah. Namun jujurnya, kakibola tidak pernah bermimpi untuk menjadi jurulatih sebuah pasukan kebangsaan kerana menyedari kemampuan yang tidak seberapa. Kini, badan sukan yang sebelum ini menjadi sasaran kritikan pedas telah bertukar menjadi majikanku.
Apakah aku masih mampu untuk mengekalkan prinsipku untuk terus mengkritik badan bolasepak negara demi kemajuannya atau aku akan bertukar menjadi lalang yang sekadar menari mengikut arah tiupan angin? Apakah aku perlu menutup kelantangan mulutku atau terus menyuarakan teguran dan kritikan demi melihat sukan yang amatku minati ini maju ke hadapan? Ada di kalangan rakan-rakanku yang mula meragui ketegasanku dalam menyuarakan pendapat dan pandangan setelah aku menyertai rejimen FAM. Mana mungkin aku mampu menegur insan-insan angkuh yang menguasai rumah usang di Kelana Jaya yang kini menjadi tempat aku mencari rezeki.
YANG PASTI, TEGURAN AKAN TETAP DISUARAKAN, KRITIKAN AKAN TETAP DILEMPARKAN, YANG SALAH TETAP AKAN DIPERBETULKAN. Kalau dulu aku di luar hanya mampu menjadi anjing salakkan bukit, tapi kini aku sudah berada di dalam, maka ruang untuk menegur, mengkritik dan memperbetulkan sudah berada di landasan, maka insyaAllah akan kugunakan sepenuhnya demi bolasepak Malaysia. Namun segala yang bakal aku lontarkan, terserah pada mereka yang berkuasa untuk menilai dan menerimanya. Wallahu'alam.

1 comment:

Grey.Gory said...

Tahniah, dan teruskan membuat apa yang betul. Cuma, betul seperti kakibola kata, selantang mana[un kritikan, majikanmu tetap kebal. No offense.