Saturday, January 10, 2009

Kembalikan Kemeriahan Liga Malaysia

Sedang kakibola asyik menonton satu perlawanan bolasepak dalam Liga Malaysia baru-baru ini, tiba-tiba kakibola dikejutkan dengan sapaan pemberita dari Unit Sukan RTM untuk ditemuramah. Persoalan yang diajukan ialah bagaimana kemeriahan Liga Malaysia boleh dikembalikan dan perbezaan pemain Liga Semi Pro dan Liga Profesional. Teruja juga kakibola nak menjawab.
Pada pandangan peribadi kakibola, kemeriahan bolasepak dalam Liga Malaysia ini boleh dilakukan tanpa mengenepikan aspek komersial. Perkara ini pernah disuarakan kepada pihak yang berkaitan malangnya bola yang kempis tak mampu berputar untuk sampai ke pihak berkenaan maka ianya tersadai di tepi jalan. Aspek komersial penting dalam sesebuah liga profesional dan ianya berlaku di mana-mana. Publisiti penting tetapi di Malaysia yang mendapat tempat utama ialah liga luar negara. Kakibola masih ingat lagi, liputan Piala Sumbangsih tidak mendapat tempat langsung dalam akhbar berbahasa Inggeris. Jika publisiti kurang mana mungkin peminat dapat mengikuti perkembangan semasa liga tersebut. Pemain import yang berkualiti tidak kurang juga peranannya dalam menarik minat penonton dan penyokong untuk hadir ke stadium. Apa maknanya sebuah liga profesional jika stadium kosong atau disaksikan hanya puluhan atau ratusan penonton? Kan lebih layak untuk main di padang tepian jalan saja?
Kakibola diajukan pula seterusnya tentang kualiti pemain dalam dua era yang berbeza, Liga Semi Pro dan Liga Profesional negara kita. Baki kakibola mudah saja, pemain era semi profesional memiliki kemahiran teknikal yang tinggi manakala pemain era profesional, sebilangan besarnya tidak memiliki keupayaan teknikal langsung. Hanya berlari, berlari dan terus berlari, ala pemilihan pelatih siri realiti sukan terulung MyTeam yang dimulakan dengan acara larian. Maka layaknya mereka yang sedang beraksi dalam Liga Profesional sekarang digelar sebagai "Pekerja Bolasepak" dan bukannya pemain bolasepak. Situasi ini berlaku kerana aspek pembangunan diabaikan secara total. Pertandingan di peringkat remaja pula lebih menekankan kepada keputusan dan bukannya pendedahan. Maka pemain-pemain yang lambat mencapai proses kematangan akan tercicir sedangkan mereka adalah di kalangan yang memiliki keupayaaan teknikal yang baik.
Kakibola ingin menyarankan kepada FAM dan Persatuan Bolasepak negeri agar mengenepikan pertandingan yang menekankan kepada aspek keputusan ala mee segera. Hapuskan pertandingan yang berorientasikan hadiah kemenangan sebaliknya ditekankan aspek pendedahan, barulah pasukan-pasukan akan terus memberi penekanan kepada aspek pembangunan yang berterusan. Pertandingan yang dilakukan lebih menjurus kepada pendedahan dan pembangunan dalam membentuk kematangan, kekuatan mental dan fizikal pemain serta memiliki aspek pembelajaran perlu diberi penekanan. Maka dengan itu, kakibola yakin, pemain yang bakal mewakili negara nanti mampu bersaing secara kompetitif di peringkat antarabangsa, insyaAllah. Wallahualam.

No comments: