Tuesday, September 8, 2009

FAM Tiada Sasaran Di Laos?

Takut atau tidak yakin dengan diri sendiri? Begitulah gambaran situasi sebenar agaknya dengan pengurusan pasukan bolasepak Malaysia dan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) ke atas pasukan negara yang bakal mengambil bahagian dalam Sukan SEA di Laos Disember nanti. Apakah alasan mereka untuk tidak menetapkan sebarang sasaran dalam kejohanan dwi tahunan itu?
Bersetuju dengan pandangan yang dikemukakan oleh Dato Seri Ibrahim Saad mantan Setiausaha Agong FAM dan pengulas sukan terkenal Serbegeth Singh betapa satu sasaran yang relisatik perlu diletakkan sebagai garis panduan dan penanda aras pencapaian pasukan. Mana mungkin sebuah pasukan menyertai sesuatu pertandingan tanpa sebarang sasaran atau matlamat. Apakah mungkin FAM dan pengurusan pasukan gentar untuk menghadapi sebarang kegagalan yang bakal muncul dari edisi Laos?
Hakikatnya, pihak pengurusan perlu meletakkan satu sasaran, bukan untuk kegunaan FAM tetapi bagi memastikan pasukan (jurulatih dan pemain-pemain) mempunyai matlamat dan hala tuju tatkala menyertai sukan serantau itu. Mungkinkah selama ini pengurus pasukan kebangsaan, Dato' Redzuan Tan Sri Sheikh Ahmad, lebih mudah membuat pertimbangan dan penilaian terhadap pengurusan pasukan sebelumnya daripada bersedia menghadapi kemungkinan kegagalan diri sendiri? Setelah gah dengan peningkatan demi peningkatan hasil pendedahan daripada beberapa perlawanan persahabatan yang telah dilalui dan kenaikan negara dalam rangking Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA) seharusnya pasukan negara dibekalkan dengan keyakinan betapa mereka mampu melaksanakannya di Laos dari sekadar pergi "makan angin" tanpa sebarang matlamat. Ataupun pengurusan FAM berhajat untuk tidak meletakkan bebanan harapan ke atas pasukan negara? Wallahu'alam.

No comments: